Author Topic: Σαμπρέλες στα ελαστικά: Γιατί είναι ένα κατάλοιπο του παρελθόντος  (Read 143 times)

Offline Akis12

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 11926
  • Total likes: 14114
  • Thanked: 397 times
  • Karma: +51/-1
  • Μηχανή : NC750XD 2015
  • Με λένε: Άκη
  • Είμαι από: Αθήνα
Όλα τα προβλήματα που τις συνοδεύουν

Έχει γίνει πολύ κουβέντα για τις σαμπρέλες στα ελαστικά των on-off μοτοσυκλετών τα τελευταία χρόνια και η αιτία δεν είναι άλλη από την επιχειρηματολογία που χρησιμοποιεί η Honda και η Yamaha για να δικαιολογήσει τη χρήση τους στα Africa Twin και Tenere 700.

Σύμφωνα με τις δύο ιαπωνικές εταιρείες, σε περίπτωση που “πάθεις λάστιχο” απλώς αλλάζεις τη σαμπρέλα και όλα είναι μια χαρά. Μάλιστα ενισχύουν την επιχειρηματολογία τους λέγοντας πως αν είχες tubeless ελαστικό θα το πέταγες, ενώ με τις σαμπρέλες μπορείς να κρατήσεις το τρύπιο ελαστικό σου σαν να μην έχει τρύπα… Και το τερματίζουν λέγοντας πως τα καθαρόαιμα enduro και motocross έχουν σαμπρέλες, αρά οι σαμπρέλες είναι άλλη μια απόδειξη για τις off-road  δυνατότητές τους. Βέβαια οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες enduro έχουν mousse μέσα στα ελαστικά τους και οι αγώνες motocross γίνονται σε πίστα με ένα van γεμάτο εργαλεία και δεν έχουν καμία σχέση με την δική σου εκδρομή στην Αράχοβα, που θα πας στο Σ/Κ δικάβαλος.

Με λίγα λόγια, όλα αυτά τα επιχειρήματα είναι εκτός πραγματικότητας και ο μοναδικός λόγος που το Africa Twin και το Tenere έχουν ελαστικά με σαμπρέλες είναι επειδή οι tubeless ζάντες είναι ακριβότερες από τις συμβατικές.

Αν πάθεις λάστιχο σε μοτοσυκλέτα με σαμπρέλες σε μια εκδρομή ή ένα ταξίδι, τότε θα καταλάβεις γιατί τα tubeless ελαστικά είναι πολύ καλύτερα για εσένα.

Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να έχεις μαζί σου δύο σαμπρέλες, μία για τον εμπρός τροχό και μία για τον πίσω, αφού έχουν διαφορετικές διαστάσεις. Επίσης θα πρέπει να ελπίζεις πως θα πάθεις μόνο μία φορά λάστιχο στο ταξίδι που θα πας.

Αντιθέτως, αν είχες tubeless ελαστικά θα χρειαζόσουν ένα μικρό κιτ με κορδόνια (περιέχει τουλάχιστον 10, δηλαδή μπορείς να πάθεις δέκα φορές λάστιχο…) και αμπούλες με πεπιεσμένο αέρα που όλα μαζί χωράνε κάτω από τη σέλα οποιασδήποτε μοτοσυκλέτας.

Αν έχεις μοτοσυκλέτα με σαμπρέλες, θα πρέπει να έχεις μαζί σου λεβιέδες για να ξεζαντάρεις το ελαστικό και εργαλεία για να βγάλεις τον τροχό και φυσικά ένα σταντ για να την στηρίξεις στον αέρα όταν βγάλεις τον τροχό. Κάνει δουλειά το διπλό σταντ, αλλά αν έχεις μόνο πλαϊνό… την πάτησες!

 Επιπλέον είναι και πιο ασφαλές να έχεις tubeless ελαστικά, καθώς τα καινούρια on-off μπορούν να ταξιδεύουν εύκολα με ταχύτητες άνω των 150-160km/h για ώρες και το βάρος τους μαζί με δύο άτομα στη σέλα και αποσκευές ξεπερνά τα 350 κιλά, οπότε δεν θέλεις να έχεις τις σαμπρέλες που δημιουργούν μεγάλες μεταβολές στη θερμοκρασία του αέρα, επηρεάζοντας τις πιέσεις.

Και όλα αυτά είναι το καλό σενάριο, δηλαδή στην περίπτωση που έχεις προετοιμαστεί κατάλληλα για ένα ταξίδι. Διότι αν πάθεις λάστιχο με μοτοσυκλέτα που έχει σαμπρέλες μέσα στην πόλη και πας σε βουλκανιζατέρ για να στο επισκευάσουν, τότε θα βρεθείς σε μια άλλη μεγάλη έκπληξη.

Κορδόνια για tubeless ελαστικά έχουν όλα τα βουλκανιζατέρ αυτοκινήτων, όμως σαμπρέλες στις διαστάσεις της μοτοσυκλέτας σου και σταντ για να βγάλουν τον τροχό έχουν μόνο όσα πουλάνε ελαστικά και για μοτοσυκλέτες (αν φυσικά έχουν σε στοκ εκείνη τη στιγμή τη σαμπρέλα σου…).

Το μοναδικό πλεονέκτημα της σαμπρέλας είναι στις περιπτώσεις που η τρύπα είναι πολύ μεγάλη και δεν μπορεί να την κλείσει ένα κορδόνι. Όμως και πάλι μπορείς να έχεις δύο-τρία εσωτερικά μπαλώματα για tubeless ελαστικά (έχουν όγκο και μέγεθος Hansaplast…) και να ακολουθήσεις την ίδια διαδικασία με την αλλαγή σαμπρέλας.

Έτσι όλη αυτή η παραφιλολογία για τα πλεονεκτήματα των on-off μοτοσυκλετών με σαμπρέλες την σημερινή εποχή είναι απλώς για να δικαιολογήσουν το επιπλέον κόστος που έχουν οι tubeless ζάντες για τα ίδια τα εργοστάσια και τίποτα περισσότερο.

https://www.motomag.gr/news/tehnika-arthra/sampreles-sta-elastika-giati-einai-ena-kataloipo-toy-parelthontos?fbclid=IwAR2XfvPDdPKwoee5olOeF-Kh96KX0xhJLQTFfTdm-dWUlax8z0oFOGuVGG4
 
The following users thanked this post: Makis, ManosCR

Online Makis

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 351
  • Total likes: 574
  • Thanked: 43 times
  • Karma: +6/-0
  • Μηχανή : Transalp 650
  • Με λένε: Μάκης
  • Είμαι από: Πετράλωνα
Άκη ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σου  - εμείς οι σαμπρελούχοι.
Δυστυχώς δεν έχω διαβάσει κάτι ολοκληρωμένο από έγκυρη πηγή. Και το άρθρο τού μοτό που ανέβασες μού φαίνεται περιέχει ανακρίβεια στον επίλογο: ("απλά για να δικαιολογήσουν το επιπλέον κόστος που έχουν οι tubeless ζάντες "). Και διαισθητικά οι συνηθισμένες χυτές μού φαίνονται φτηνότερες.

Εγώ έχω ακούσει οτι υπάρχει αυξημένη απαραίτητη ελαστικότητα και αντοχή τών ζαντών με ακτίνες σε χρήση off-road τουλάχιστον. Αυτό αποδεικνύει σε πρώτη φάση τη χρήση ζαντών με ακτίνες στις εργοστασιακές ή παραγωγής motocross, enduro κλπ. Δεν τις διάλεξαν επειδή είναι φτηνότερες.

Κάποιες εταιρίες (και η Suzuki στο τελευταίο V-strom) έφτιαξαν τροχούς tubeless με ακτίνες. Επίσης αποδεικνύοντας οτι προσπαθούν να συνδυάσουν πλεονεκτήματα και όχι απλά να μειώσουν κόστος.

Οι tubeless ζάντες είναι χυτές ολόκληρες (απ το κέντρο ως και το στεφάνι). Το στεφάνι τρώει τα άσχημα χτυπήματα απ τις μεγάλες λακούβες ή τις πέτρες. Οι ζάντες με ακτίνες έχουν στεφάνι με πολύ ανώτερης συμπεριφοράς κράματα αλουμινίου (που δεν είναι χυτά).

Εμείς οι καθημερινοί αναβάτες νομίζω χρειαζόμαστε πρώτα ασφάλεια και μετά όλα τα υπόλοιπα. Και δυστυχώς η σαμπρέλα σκάει πολύ πιό άσχημα και απότομα στις περισσότερες περιπτώσεις.
Ξεκινάω από κει να αγαπάω τα tubeless.
Δικάβαλος και φορτωμένος ακόμα και στην ευθεία με 130, φαντάζεστε τι νιώθει κάποιος με ξαφνικό σκάσιμο από καρφί; Σε tubeless δεν το έχω πάθει και δεν το έχω ακούσει ποτέ να σκάει απότομα. Σε σαμπρελάτο και το έχω ακούσει και το έχω πάθει πάρα πολλές φορές και μία απ αυτές τσακίστηκα άσχημα όχι λόγω τού καρφιού επειδή δεν έχασα αμέσως πίεση και δεν το κατάλαβα, αλλά επειδή σε απότομη γκαζιά πάνω σε στροφή γύρισε το λάστιχο και κόπηκε η βαλβίδα.

Για τα επανειλημένα σκασίματα σαμπρελών πάντα έχω μαζί μου και μπαλωτικά TIP-TOP. Κάποτε μάλιστα δεν χώραγαν σαμπρέλες στις αποσκευές και είχα μόνο αυτά. Έχω κάνει αμέτρητες τέτοιες επίσκευές που κράταγαν μέχρι ν αλλάξω λάστιχο. Μόνο μία φορά την πάτησα επειδή το καρφί έκανε πολλαπλές τρύπες στην απέναντι πλευρά τής σαμπέλας ( δεν είχα μαζί μου μπαλωτικά για σουρωτήρι).

Γι αυτό εγώ προσωπικά θάθελα να έχω μοτό ταξιδιών με tubeless παρότι μ αρέσει πολύ το χώμα και θεωρώ τις ακτινωτές ανθεκτικότερες.
Το ιδανικό που ψάχνω είναι ακτινωτή με tubeless όπως αυτή που προανέφερα - έτοιμη απ τον κατασκευαστή-  ή παραδοσιακή ακτινωτή με ειδική στεγανοποίηση που να μπορεί να δουλέψει ως tubeless.

Και αφού τόχω συνηθίσει τόσα χρόνια θάχω μαζί με τα κορδόνια και τις σαμπρέλλες  :rofl:

Dirt road fan
 

Online billy84

Εγώ πιστεύω ότι η ακτινωτη με tubeless είναι όσο ανθεκτική είναι μια χυτή ζάντα. Τη στιβαρότητα της σαμπρελατης δεν πρόκειται να τη φτάσει ποτέ κ με ένα καλό στραβωμα θα χάσει αέρα. Το έχω δει να γίνεται σε κτμ 1190 και σε GS1200.

Το θέμα ειναι ότι ούτως ή άλλως με ένα βαρύ μηχανάκι δεν πρέπει να κάνεις ταρζανιες. Οσο πας προσεκτικά και δεν κατεβάζεις πολύ πιέσεις δεν έχεις να φοβηθείς κάτι. Τόσα χρόνια ποτέ δε μου στράβωσε ζάντα στο χώμα, βέβαια δεν το κυνηγάω στην κροκαλα και δεν υπάρχει και ουσιαστικος λόγος.

Online Makis

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 351
  • Total likes: 574
  • Thanked: 43 times
  • Karma: +6/-0
  • Μηχανή : Transalp 650
  • Με λένε: Μάκης
  • Είμαι από: Πετράλωνα
Εγώ πιστεύω ότι η ακτινωτη με tubeless είναι όσο ανθεκτική είναι μια χυτή ζάντα. Τη στιβαρότητα της σαμπρελατης δεν πρόκειται να τη φτάσει ποτέ κ με ένα καλό στραβωμα θα χάσει αέρα. Το έχω δει να γίνεται σε κτμ 1190 και σε GS1200.

Το θέμα ειναι ότι ούτως ή άλλως με ένα βαρύ μηχανάκι δεν πρέπει να κάνεις ταρζανιες. Οσο πας προσεκτικά και δεν κατεβάζεις πολύ πιέσεις δεν έχεις να φοβηθείς κάτι. Τόσα χρόνια ποτέ δε μου στράβωσε ζάντα στο χώμα, βέβαια δεν το κυνηγάω στην κροκαλα και δεν υπάρχει και ουσιαστικος λόγος.

Μη φοβάσαι από μένα, δε θα πάρω 1200 κυβικά για να πηγαίνω γρήγορα στο χώμα  :)

Η ακτινωτη με tubeless δεν ξέρω τι ποιότητας στεφάνι έχει, θα την προτιμούσα όμως λόγω tubeless.

Έχω αρκετό χρόνο μπροστά μου για να διαλέξω - δε βιάζομαι. Kαι φέτος σίγουρα θα πηγαίνω βολτες με το transalp
Dirt road fan
 

Online Makis

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 351
  • Total likes: 574
  • Thanked: 43 times
  • Karma: +6/-0
  • Μηχανή : Transalp 650
  • Με λένε: Μάκης
  • Είμαι από: Πετράλωνα
Για να καταλάβετε τον πόνο μου ενημερώνω για το τελευταίο λάστιχο που μ έπιασε πριν δυό βδομάδες...

Οι συνθήκες επισκευής για πρώτη φορά στη ζωή μου ήταν απίστευτα ευνοϊκές: Δεν ήταν νύχτα, δεν έβρεχε, δεν έκανε ψοφόκρυο, δεν ήμουνα σε επικίνδυνο σημείο στην εθνική ούτε σε χωματόδρομο. Αντίθετα είχα καθαρό και σταθερό έδαφος βενζινάδικου, με σχετικό ίσκιο και το κυριότερο: άφθονο αέρα για να φουσκώσει και να 'κάτσει" το λάστιχο σε δευτερόλεπτα!
Εντούτοις χρειάστηκα κανα μισάωρο μαζί με τα λύσε-δέσε τών εργαλείων και τών αποσκευών.
Όπως έγραψα και πριν, αν με ξανάπιανε λάστιχο στο ταξίδι θάπρεπε να μπαλώσω με ΤΙΡ-ΤΟΡ την τρύπια πλέον σαμπρέλα.

Μού εύχομαι σύντομα με tubeless
Dirt road fan
 

Online billy84

Eγω κουράστηκα μόνο απο τη φωτό. :rofl:


Πάνω στο τακούνι το άρπαξε ρε φιλε ουτε καν ενδιάμεσα.Ημαρτον! :grrr: